El Puerto Escandón

El Fornàs va ser una publicació que vaig impulsar quan vaig acabar la carrera per la necessitat d'interactuar de manera positiva en favor del valencià al meu poble: el Port de Sagunt. El Fornàs va nàixer per tant com una publicació estrictament portenya de vocació comarcal i valenciana. Mai va ser segregacionista però sí era portenya. Parlava del Port i des del Port i per al Port. I ho feia en valencià majoritàriament. Eixa publicació va deixar de publicar-se quan em vaig quedar sense temps per continuar fent-la i quan cada ú dels que col·laboràvem anàrem fent el nostre camí en la vida. Però, he procurat mantindre el seu esperit a través del web i el seu concepte en la meua memòria. Era una època on portenyisme i segregacionisme anaven per separat i clarament diferenciats. Era altra època està clar.
Quan va arribar l'expedient de segregació al seu moment d'al·legacions vaig decidir retre un homenatge a aquella iniciativa del Fornàs. I vaig fer una al·legació en nom del Fornàs. Crec que ningú no se l'ha llegit. Vaig ser assenyalat com a traidor a la causa porteny sense cap sentit. Però no mirar-se les coses comença a ser un costum. En fi, a cada cual lo suyo.
L'al·legació parlava del nom del futur municipi nascut del Port. L'expedient planteja "El Puerto". A mi eixe nom no m'agrada en absolut. En primer lloc perquè és genèric i en segón lloc perquè nega la seua tradició, origen i naixement. No sé si ha de ser Port Sagunt, Port de Sagunt, Port del Palància, Port de Ferro o Port del Mediterrani. Només tinc clares dues coses: que negar els teus origens és perdre la teua identitat i que el nom estiga també en valencià.
I ara, llegint Historia de Puerto Sagunto, me trobe que El Puerto ja estava inventat a principis de segle: per a referir-se a El Puerto Escandón. I és que cada Port creu ser El Port.

copyright © . all rights reserved. designed by Color and Code

grid layout coding by helpblogger.com