El videollibret de la Falla La Vila

Els últims anys he col·laborat en diversos llibrets. Ho he fet sempre des d'una perspectiva clàssica o almenys atenuada en innovació. A la Falla Rodrigo li vaig enviar alguna poesia i a la Merello algún monòleg. Per això quan Francesc, el President de la Falla La Vila, em va proposar col·laborar amb el seu llibret em va semblar una bona oportunitat de tirar endavant una iniciativa que aportara aire fresc al món de les falles.
Sóc de familia amb tradició fallera i he seguit estètiques i comportaments fallers des que era un xiquet i crec que la falla com a institució necessita una revisió en innovació. Això és extremadament complicat en un món tan tradicional i tan acostumat a fer sempre coses semblants però és possible. I vaig pensar que una comissió tan jove com la de La Vila podria aconseguir-ho. 

A l'hora d'afrontar un llibret visual vaig decidir marcar-me algunes línies d'actuació: 
  • Afrontar la falla com un fenòmen social i no exclusivament festiu. 
  • Afrontar la falla com un fenòmen actual; tradicional però present i vinculat amb el context de l'any 2012. 
  • Respectar l'estructura tradicional d'un llibret. 
  • Traduir en imatges l'estructura d'un llibret. 

Hem aconseguit complir estos criteris majoritàriament tot i que m'haguera agradat poder incloure aspectes com el monument o la comissió infantil, però les restriccions de temps (tots estem molt ocupats) han limitat les possibilitats. De manera que al final l'estructura és. 

  • Introducció: La Vila Confidential. La història d'un CD secret que va passant per diverses mans fins arribar al president. 
  • Parlem amb Laia i Francesc: Entrevista combinada amb President i Fallera Major. Parlen de molts i diversos temes. 
  • Tro, Foc i Flama: Lectura d'una poesia de José Lluesma per part de tres membres de la Comissió. 
  • Poesia visual a la faller major destacant els aspectes més importants de Laia. 
  • Títols de crèdit. Trobant una forma imaginativa de fer-los. 

En referència a la socialitat del fenòmen faller ha sigut especialment important les entrevistes a Laia i Francesc que contesten preguntes de tot tipus i amb les seues opinions han condicionat l'arquitectura conceptual del llibret. Per exemple, les opinions dels dos sobre la igualtat (presència dels dos gèneres) s'han traduït en una certa paritat de participació en actors i actrius no exigida sinó trobada. 

Sobre la socialitat també ha sigut molt important intentar posar en valor el barri de Ciutat Vella que és l'escenari de tot el llibret i la seua imbricació amb la falla. El barri és l'escenari perfecte i fins i tot el so de les campanes de Santa Maria s'ha deixat per formar part del llibret. 

Pel que fa a l'estètica i la música he triat una estètica moderna (Caiga quien Caiga per exemple) i no fallera. He mirat de fer un llibret sobre la vida de La Vila més enllà de la setmana fallera. Això s'ha acompanyat de música en règim de Creative Commons. I sempre des d'una perspectiva propia de la joventut dels intervinents. Així la poesia es llig sobre música Chill Out o la intro va sobre música rock en anglés i l'entrevista amb president i fallera major té fons de música electrònica. 

Hi ha canvis entre color i blanc i negre. El blanc i negre es refereix sempre a la calma i el color a una certa acció. 

Pense que calia combinar la reflexió amb l'emoció. L'entrevista a Laia i Francesc és especialment determinant per això. Probablement Francesc encarne més la reflexió i Laia més l'emoció. Però la combinació dels dos en les seues respostes és quasi perfecta. 

En qüestions lingüistiques em preocupava molt gastar un model de valencià pròxim però formal. I pense que això s'ha aconseguit. Fugint del valencià de plàstic i acostant-se a un valencià col·loquial però format en l'escola com és el cas de tots els protagonistes. En això he contat amb l'inestimable ajuda de totes i tots els qui han intervingut. 

Una de les qüestions també importants era oferir un paper de la fallera major que fóra desitjat per Laia. Com que la càmera no li generava molta comoditat havíem de trobar la manera de respondre a la seua pròpia expectativa en la frase de "Una bona fallera major ha de ser primer una fallera". Es tractava de donar a la figura de la fallera major un rol no exclusivament passiu i no excloentment preferent sinó pròxim. I crec que això s'ha aconseguit amb les imatges. Especialment amb l'entrevista i amb el final amb un adéu tímid de la poesia a la Fallera Major. 

Demanar excuses per una qüestió. Hi ha qüestions que no tenia ben dominades. Jo també estic aprenent. Una d'elles va ser el so. Vaig gravar la poesia a la fallera major llegida pel seu propi poesta però la gravació no era suficientment bona per a posar-la sobre les imatges i la música. Una cosa semblant però amb un poc més de qualitat va passar amb la lectura de la poesia però encara que la qualitat no és perfecta s'ha pogut salvar. Espere treballar millor este aspecte en el futur. 

És molt d'agrair la col·laboració de tanta gent jove en el llibret i la seua predisposició a fer una cosa "diferent". Gràcies a totes i a tots. 

copyright © . all rights reserved. designed by Color and Code

grid layout coding by helpblogger.com