Share Morvedre, el final de la dicotomía públic o privat?

Les noves fòrmules d'economia social, ètica i alternativa troben en l'àmbit comarcal el territori més fèrtil per avançar en polítiques públiques i teixit económic. 

Una comarca com la del Camp de Morvedre amb una capital important i subcomarques amb poblacions més menudes però molt pròximes i amb molta capacitat relacional amb la capital podria ser el camp de cultiu més adient per la nova economia col·laborativa.

A l'hora de dissenyar les noves polítiques públiques a qualsevol tema l'economia social, alternativa i col·laborativa són eines de treball del present per presentar un futur alternatiu al món actual des d'una perspectiva progressista.

L'economia social aporta el cooperativisme com a manera de superar la despersonalització de l'empresa clàssica sota formes de societat anònima i societat limitada que afavoreixen la irresponsabilitat ambiental, territorial i cultural. Les coooperatives estàn ben arrelades al territori i la cultura local i poden albergar serveis de quasi tots els tipus. Destaquen especialment les cooperatives de crèdit que són ara per ara l'única manera de superar l'exclusió financera personal i territorial que està creant la desaparició de les caixes d'estalvi i el tancament d'oficines bancàries a poblacions i barris on els bancs no estàn interesats a oferir serveis. El País Valencià s'ha quedat sense finançament propi a excepció de les cooperatives de crèdit i l'única caixa d'estalvis que ha sobreviscut: Caixa Ontinyent d'àmbit essencialment comarcal. Però el cooperativisme pot també dir la seua especialment en urbanisme i construcció. Res de nou. Ja els anys 70 del segle XX van trobar en les cooperatives la manera de facilitar el dret constitucional a una vivenda digna.

Però les administracions s'han de conscienciar que la dicotomia públic contra privat pot superar-se amb un pacte win-win on tots dos siguen actors col·laboradors. El transport públic i el transport privat poden col·laborar. Les noves fòrmules de compartir cotxe i compartir parking poden ser aprofitades per les administracions per resoldre qüestions com ara la mobilitat nocturna en les nits de festa mitjançant espais de confluència com Amovens o Bla, bla, car o Socialcar. L'establiment de mecanismes de confiança entre particulars i l'impuls de garanties podria ajudar a resoldre les primeres dificultats per poder compartir cotxe per anar al treball dins i fora de la comarca o fins i tot per compartir parking. L'administració com a àrbitre i impulsor de totes iniciatives és fonamental fora de les grans ciutats.

Noves iniciatives de col·laboració entre administració i ciutadans poden donar lloc a una millor benvinguda turística a la ciutat. La fòrmula de l'oficina turística administrativa i professional, juntament amb les iniciatives privades de serveis turístiques poden completar-se amb benvingudes particulars o associatives. El moment de benvinguda a una ciutat és determinant en la seua imatge turística i qui millor que els veïns i les veïnes per oferir un primer abraç humà no professional amb una espècie de "wellcome pack popular". El nou turisme indie, que viatja amb plataformes com ara Airbnb o Nightswapping entre d'altres busca un contacte més intens amb les persones que viuen al lloc que visiten. Esperen visites monumentals i culturals però també experiències humanes.

L'antiga Gerència d'AHM és un jaciment per explorar en totes aquestes alternatives. Espais de coworking impulsats per l'administració o d'arquitectura compartida podrien ocupar els immobles fugint de l'enfrontament conceptual entre allò públic i allò privat.

Les noves fòrmules d'arquitectura compartida com ara dissenyar nous tipus d'edificis i cases pensades per les noves fòrmules familiars monoparentals, la diversitat generacional per oferir habitatges amb espais compartits com ara la rentadora i l'eixugadora o un espai d'oci per poder vore pel·lícules o esports. Fins ara els espais compartits sempre han sigut exteriors (piscina, jocs infantils, pistes esportives) però hi ha un camí per recòrrer en els espais interiors per oferir solucions als menuts, adolescents o majors de la comunitat. Compartir per conviure.

Compartir recursos que particularment tenim en abundància com ara l'ADSL o la roba per posar dos exemples pot generar una xarxa local i comarcal solidària que es podria relacionar amb descomptes o subvencions per determinades activitats públiques com ara taxes esportives o fins i tot impostos.

La nova economia no competitiva presenta de segur moltes incògnites i dubtes però la situació actual presenta certeses negatives indubtables. I la comarca com a comunitat humana pròxima i col·laborativa pot oferir profitoses alternatives.

La política de llarg termini és com un camí llarg que comença de la mateixa manera que un passeig, amb un primer pas. Sagunt ara compta amb una composició política moderna i de canvi ¿Serà capaç de liderar la comarca cap al futur? 

copyright © . all rights reserved. designed by Color and Code

grid layout coding by helpblogger.com