Escoles de Youtubers, gènere, introversió i creativitat.

En els últims dos anys hauré fet ja una quinzena d'Escoles de Youtubers. Les Escoles de Youtubers són tallers de formació en EduComunicaciò per intentar fer entendre com funciona la gramàtica i la narrativa audiovisual a una generació que no té accés de cap altra manera a eixe tipus de formació.
En les Escoles de Youtubers es practiquen competències relatives a creativitat i guió audiovisual, actuació davant la càmera, locució i llenguatge corporal, edició de vídeo i marqueting i gestió de xarxes socials.



Davant un espectre tan ampli d'inquietuds, capacitats i competències és normal que algunes persones del grup destaquen o tinguen més facilitat per unes que per altres. En això és habitual que la campana de Gauss siga molt convencional i sempre hi apareixen determinats rols:

  1. Persona experta que domina el llenguatge de youtube i té habilitats comunicatives innates per actuar i desxifrar el format. 
  2. Persona introvertida que vol desfer-se de la timidesa davant la càmera. 
  3. Persones que venen estrictament per la faceta dels videojocs i acaben integrats dins del grup de creativitat. 
  4. Personatge sorpresa: amb vocacions imprevistes o dedicacions molt minoritàries. 

En tot cas els lideratges creatius del grup no estàn vinculats a l'edat. L'Escola de Youtuber permet una integració intergeneracional que fa que el talent no estiga vinculat a l'edat. Hi ha xiquets de 10 anys que superen en capacitat comunicativa a xiquets de 14 anys. 

En canvi, la variable del gènere sí que és important de gestionar quan es tracta de treballar en grup. Tendencialment, i fent abstraccions de casos individuals antagònics dels dos gèneres, el comportament per gènere presenta les següents característiques: 

Rol masculí: 
  • Fàcil pèrdua de la concentració. Necessiten estímuls constants vinculats amb les pantalles especialment. 
  • Alta dependència de les pantalles. Els mecanismes de control de l'avorriment i els impulsos estan poc desenvolupats. 
  • Dificultats en l'expressió verbal i expressió corporal. Especialment en la quantitat de vocabulari i els links entre idees.  
  • Sobreestimació de les seues capacitats. Tenen una autoestima sobredimensionada. 
  • Intromissió en les paraules i les intervencions de les altres persones. Envaeixen el torn i demanen la paraula per dir coses poc intel·ligents (gracioses?)
  • Menor voluntat per l'aprenentatge vinculat al coneixement nou i més actitud cap al simple entreteniment i la competició. 
  • Lluita pel lideratge no creatiu.  

Rol femení:  
  • Infraestimació de les seues capacitats. 
  • Intervenció pública quan és demandada. No fan valdre la seua veu ni la seua opinió per damunt de les altres persones participants. 
  • Excessiu perfeccionisme en el resultat. 
  • Presten massa atenció al seu aspecte físic i vestuari i això retalla la resta de capacitats creatives. 
  • Major facilitat d'expressió verbal i gestual. 
  • Major capacitat de concentració i respecte al grup. 
  • Major voluntat per aprendre coses noves. 
  • Presten més atenció a continguts socials. 
  • Major permeabilitat i adaptació a les instruccions. 
  • Cessió de lideratges. No entren en competicions. Poc d'interés en els fluxes de poder del grup. 
  • Més participatives i cooperatives que competitives.  

Per tot això, és recomanable que en el treball davant  la càmera es preste especial atenció a les xiques i als xics introvertits ja que els mascles extrovertits poden ofegar tota la capacitat creativa del grup. 
Això es pot fer a través de: 
  • Mecanismes de repartiment de la paraula. No fer preguntes obertes al grup sinó fer preguntes concretes a determinades persones perquè tot el món puga oferir les seues idees. 
  • Adaptació dels continguts a gravar a la persona que les ha d'intrpretar. Per exemple, demanar a una persona introvertida que interprete un personatge tímid. 
  • Demanar inicialment les expectatives i els rols a desenvolupar. Les persones introvertides tenen tendència a gravar i editar mentre les extrovertides tenen tendència a eixir. 
  • Les persones extrovertides necessiten molts estímuls externs i canvis d'activitat. Per això convé gravar almenys una vegada en cada sessio. L'adrenalina de gravar facilita la concentració. 
  • Mecanismes de compensació d'autoestima. La gravació és una lupa d'autoavaluació que en un procés de creació d'identitat com és l'adolescència o la infància és molt important gestionar especialment de manera ascendent. Cal trobar mecanismes de compensació de baixes autoestimes, perfeccionismes excessius i poca capacitat d'introspecció per trobar les fortaleses pròpies. 
Pel que fa a la creativitat cal dir que suposa un problema molt greu del sistema educatiu. El taller es basa en oferiments de creativitat totalment oberts. Davant la petició d'escriure un guió de tema completament lliure és habitual que en tres de cada quatre casos puga sorgir el bloqueig. Entrenar la creativitat és un dels factors més potents del taller ja que permet la creativitat escrita, oral, audiovisual i de projecte comercial. Cal prestar atenció especialment al fet que les persones introvertides solen ser molt creatives però a la vegada poden ser tímides i callades. Per això cal incentivar la intervenció de tot el grup i no deixar que les intervencions siguen capitalitzades per les persones extrovertides. 




copyright © . all rights reserved. designed by Color and Code

grid layout coding by helpblogger.com